Korsningsnivåer - Anslutningar - RAILFLEX-system
Den elastiska spårapplikationen "Railflex" för korsande nivåer kännetecknas av en fullständig spårisolering som utförs tack vare en applikation på en kontinuerlig elastisk stövel och en elastomer spårklämma. Därmed undviks direkt kontakt mellan spåret och dess stålfundament.
Huvudfördelar med elastiskt material:
-Väldigt hög förmåga att stödja laster
-Väldigt hög förmåga att lagra och frigöra kraft
-Utmärkt trötthetstolerans inom ramen för upprepad användning
-Hög slagstyrka, även vid negativa temperaturer
-God motståndskraft mot kemiska ämnen och fukt
-Väldigt hög skär- och nötningstålighet
-Utmärkt bibehållande av specifikationerna över tid (inte mycket åldrande)
Railflex-systemet verkar både dynamiskt och kinematiskt.
1. DYNAMISK :
Vibrationerna från hjulen som rullar på spåret filtreras av elastomerstöden och deras överföring till fundamentet minskas tack vare det absorberande materialets effekt. Fundamentet belastas mindre, dess försämring saktas ner eller stoppas. Dessutom, eftersom spåret stöds elastiskt, minskas det dynamiska påverkningsförhållandet (hjul på spår), vilket gör att hjulet är mindre "aggressivt" mot spåret, vilket leder till en minskning av slitage på hjul och spår.
2. KINEMATISK :
När ett spår som är fastsatt enligt Railflex-systemet utsätts för en tvärgående belastning vid spårets toppnivå, rör sig spåret lite åt sidan medan det böjer sig lätt. Denna spåröppning förändrar de kinematiska förhållandena för den naturligt böjda axelns positionseffekt och ger en mer energisk återgång till mitten av spåret i rak linje. Dessa effekter är också mycket fördelaktiga för att minska slitage på hjul och spår.
Justering av "RAILFLEX"-systemet för vägkorsningar.
Beskrivning :
- Systemet som beskrivs här erbjuder följande fördelar: snabbhet i implementeringen tack vare maximal prefabricering; snabb implementering av järnvägs- och vägtrafik; enkelhet i spårbyte utan vägskador; inget underhåll.
- Spåren läggs på 2 stålrännor.
- De 2 stålrännorna är kopplade till varandra genom strömlinjer.
- "Rännor/strömlinjer"-systemet utgör en styv ram vars längd är variabel beroende på behov.
- Ett trådnät är svetsat mellan de 2 rännornas inre ytor samt utsidan för att skapa en ram för det material som kommer att användas för avslutningsarbeten vid nivåövergången (betong, sand,...).
- De metalliska ramarna är skyddade mot rost.
- Ramarna placeras i rännorna på en förstärkt elastisk stövel och fästs med elastomer spårklämmor.
Möjliga alternativ :
- Enligt kundens önskemål kan en elektrisk isolering av de 2 spåren övervägas.
- Systemet kan planeras för raka sektioner såväl som kurvor. I detta fall kan en skyddsräls avsedda för svaga radier kurvor. Skyddsrälsen är också helt separerad från den metalliska ramen, så från fundamentet genom stöden och elastomerbrickor.
- Systemet kan implementeras för olika typer av spår.
- Gapet mellan spåret och rännornas inre ytor fylls på följande sätt: i rännans botten hälls en liten grus av graderad storlek på 80 cm höjd. Den högre volymen fylls med ett lämpligt industriellt skum. Vid behov kan en vattenuppsamlingsanordning vid nivåövergångens båda ändar föreslås. Båda ändarna kan anpassas till lokalerna. Vid nivåövergångens båda ändar planeras en skyddsanordning mot kopplaren.
Tillämpning :
- Ramarna läggs på botten av spåren.
- Ramarna justeras och linjeras med spåret.
- Systemet betonggjuts (snabbhärdande betong)